І. Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значимість.
На сучасному етапі розвитку освіти проблема активності пізнавальної
діяльності набуває особливо важливого значення у зв'язку з високими темпами
розвитку та вдосконалення науки і техніки, потреби суспільства в людях
освічених, здатних швидко орієнтуватися в нових умовах, мислити самостійно, і
вільних від стереотипів. Виконання такого роду завдань стає можливим лише за
умови активного навчання, що стимулює розумову діяльність учнів. Дослідник
шкільних навчальних програм з Ради Європи Л. Сальберг стверджує, що останнім
часом у всьому світі відбувається перенесення акцентів із запам'ятовування
фактів на застосування знань та навичок, що цілком відповідає інформаційному
суспільству та економіці, яка базується на знаннях. У Державному стандарті
базової і повної загальної середньої освіти, в освітній галузі «Суспільствознавство», серед завдань навчання історії визначені наступні вимоги: забезпечити реалізацію можливостей
розвитку учня як вільної особистості, здатної за допомогою набутих ключових та
галузевих компетентностей ефективно самореалізовуватися в сучасному
багатоманітному глобалізованому світі та брати участь у житті держави і
громадянського суспільства, вчитися протягом усього життя; розвивати інтелект дитини, її критичне та
творче мислення; виховувати в учнів почуття власної гідності, здатності
формувати власну етичну позицію та дотримуватися правил соціально
відповідальної поведінки.
Як зазначає О.І.Пометун, розмаїття інтересів, нахилів, темпераментів, видів
і рівнів пізнавальних процесів, інших можливостей учнів у навчанні і діяльності
дає підставу, перефразувавши А. Екзюпері, стверджувати: «Я не знаю, що таке
учні, я знаю багато різних учнів». У шкільному житті учнівське різномаїття
насамперед визначається предметно-пізнавальними здібностями.
Основна ідея досвіду. Провідним пізнавальним мотивом учнів, в сучасній
історичній дидактиці, визначається інтерес до історії, як науки та як
навчального предмета.
Мета розвитку мотиваційної сфери учнів передбачає активне
емоційно-пізнавальне ставлення школярів до досліджуваних історичних подій, до
з'ясування їхніх причин і наслідків, а також до оволодіння вміннями,
необхідними для всебічного вивчення минулого і
подій сучасності на основі різноманітних джерел. Різні об'єкти знань вимагають різних форм організації
пізнавальної діяльності учнів, розвитку пізнавального інтересу, як потреби й уміння учнів самостійно мислити,
здатності орієнтуватися в новій ситуації, певній критичності розуму, умінні
висловлювати свою думку незалежно від суджень інших. У цьому розумінні акцентується увага на інтересі
учнів як до фактичного, так і до теоретичного змісту
навчального предмета, а також його спрямованості
на активну, самостійну, творчу діяльність. Інтерес до історії впливає на
становлення особистості дитини, перетворюється в стійку рису її характеру.
Практична
значимість досвіду полягає у:
-
можливостях
поєднувати різні форми і методи навчальної діяльності учнів, стимулювати
посильну для них самостійність в навчанні й розвитку, навчати способам і
прийомам пізнавальної діяльності;
-
урізноманітненні
методів навчання з метою вирішення освітніх завдань, спрямованих на
розвиток комунікативних вмінь і навичок
учнів;
-
поєднанні видів
пізнавальної, розумової та навчальної діяльності, що сприяє підвищенню інтересу школярів до вивчення суспільних
дисциплін в цілому та історії зокрема;
-
формуванні
посиленого інтересу до вивчення історії, а в подальшому - умінні самостійно
розв'язувати життєві проблеми, діяти в нестандартних ситуаціях, критично
мислити і приймати важливі рішення.
ІІ. Основна ідея досвіду, її інноваційна значимість.
Провідна ідея досвіду полягає у створенні сприятливих умов, застосуванні
доцільних навчальних технологій для формування пізнавального інтересу учнів в
процесі вивчення історії.
Складовими ідеї є:
1. Сформованість
пізнавального потенціалу.
2. Виховання
моральної стійкості та комунікативної культури.
3. Розвиток
творчого потенціалу.
Інноваційна значимість досвіду полягає в спрямованості його змісту на
реалізацію головного соціально-освітнього замовлення суспільства – підготовку
активного, творчого, комунікабельного громадянина, який навчений прагнути,
діяти, приймати рішення, досягати високих результатів.
ІІІ. Науково-теоретична база досвіду.
Методологію дослідження процесу навчання історії в школі як педагогічного
феномену розробили О.Пометун, К.Баханов, Г.Фрейман. У їхніх теоретичних
розробках досліджуються пізнавальні процеси в навчанні історії, провідні
пізнавальні мотиви школярів, серед яких визначається інтерес до навчального
предмета, як епізодичне переживання (зацікавленість яскравим фактом,
драматичним сюжетом тощо); стійке емоційно-пізнавальне відношення до предмета,
обумовлене його емоційною й інтелектуальною привабливістю для учня; особистісний
стійкий інтерес, який не залежить від зовнішніх обставин.
Розвитку пізнавальних інтересів
учнів, як психолого-педагогічній проблемі, присвятили свої праці Алексюк А.М.,
Бабанський Ю.К., Щукіна Г.І., Терно С.О. та інші педагоги і психологи. Дослідження
вчених переконують, що без активності школярів у навчально - виховному процесі не може бути успішним засвоєння
знань, не може бути повноцінним виховання. Тому актуальною залишається проблема
оптимізації уроку, посилення його пізнавального і виховного потенціалу, проблема
стимулювання навчально-пізнавальної активності і самостійності учнів в
навчально-виховному процесі.
Кожна людина, в тому числі і педагог
- індивідуальність. Протягом своєї педагогічної діяльності вчитель створює свою
неповторну систему навчання. Неможливо
перейняти систему навчання іншої особистості, як не можна думати, діяти, як
інша людина. В той же час педагогічний досвід інших вчителів відіграє велику роль в тих випадках,
коли педагог моделює свою систему навчання і елементи майстерності інших колег
може, переосмисливши, включити до своєї практики.
IV. Технології реалізації педагогічної ідеї та її складових.
Дослідження методистів підтвердили слабку роль пізнавальної діяльності як
фактору формування в школярів стійкого інтересу до предмета. Підлітки бажали
слухати розповідь учителя, дивитися кінофільми, брати участь у бесіді, тобто
переважно одержувати історичні знання в готовому вигляді.
Внутрішні фактори, що знижували популярність історії, полягали: у
відсутності в тематичних і поурочних планах учителів чітко сформульованої мети
розвитку в учнів інтересу до змісту предмета і до творчих видів пізнавальної
діяльності; в одноманітному використанні прийомів і засобів стимуляції
інтересу, що не мінялися роками; байдужості вчителів до вікових й
індивідуальних особливостей учнів; у вчительських монологах, що складалися з
конспективних оповідань і пояснень; у перевазі питань і завдань відтворюючого
характеру; в авторитарних стосунках учасників навчання, де вчитель і підручник
залишалися для школярів головними джерелами незаперечних історичних істин.
Досвід роботи дає мені право стверджувати, що форми і методи роботи з
учнями не можуть бути однаковими, проте вчитель добирає технології, що
відповідають віковим особливостям учнів, їх пізнавальним можливостям, створює
власні прийоми розвитку пізнавальних інтересів. Зокрема, у власній педагогічній
діяльності виділяю наступні напрями:
1.Образне,
емоційне викладання історії, що сприяє
підтриманню інтересу до
предмету.
2.Вивчення
теоретичного матеріалу в старших класах
на проблемному,
творчо-пошуковому рівнях.
3.Використання
проблемно-змістовних задач(додаток 1).
4.Виведення
прийомів роботи на новий проблемно-пошуковий рівень при
великому об'ємі навчального матеріалу.
5.Робота з
підручником.
6.Формування
узагальнюючих характеристик (додаток 2).
7.Використання
власних прийомів формування в учнів різних вікових категорій
пізнавального інтересу (додаток 3).
Крім того, на уроках історії використовую завдання, які активізують
мислення учнів. Це передусім запитання і вправи, що мають на меті порівняння
різних явищ і процесів («Порівняйте державний лад Афін і Спарти»); встановлення
взаємозв'язків між фактами, явищами, процесами, подіями («Який спостерігається
взаємозв'язок між законами Русі-України
і Московського князівства»); визначення характерних рис, ознак і особливостей
предметів і явищ («Які особливості має «Руська Правда» Ярослава Мудрого?»); встановлення доцільності дій, процесів,
використання предметів («Яке практичне застосування мала парова машина
Уотта?»); класифікацію предметів або явищ за певними ознаками («На які групи
можна поділити населення Русі-України»?); пояснення причин, доведення певних
закономірностей явищ і процесів («Доведіть, що в ХІХ ст. на Україні існувало
кріпацтво») та інші.
Отже, серед важливих завдань навчання, на мою думку, є підвищення рівня
розвитку інтересу учнів; оволодіння
учнями теоретичними знаннями як основи формування у них умінь учитися,
самостійно здобувати знання, свідомо розвивати власну навчальну компетентність,
критичне мислення та інші важливі якості особистості.
V. Результативність представленого досвіду.
В ході реалізації проблеми формування пізнавальних інтересів я навчаю учнів
множині умінь і навиків з поступовим ускладненням навчальної праці, що дозволяє вирішувати більш важкі
задачі пізнання.
Досвід роботи з проблемної теми «Формування в учнів пізнавальних інтересів
при вивченні історії» упроваджено в навчально-виховний процес Первомайської ЗОШ
І-ІІІ ступенів № 4 Первомайської міської ради Миколаївської області.
Результативність представленого досвіду підтверджується зростанням рівня навчальних досягнень учнів: коефіцієнт
зацікавленості учнів школи історією, як навчальним предметом, підвищився на 12%
(з 48% у 2013 році до 60% - у 2015 році).
Статистичні дані свідчать, що 32% випускників 2011-2015 років обрали професії,
пов’язані з подальшим вивченням історії.
Щороку учні 9-11 класів посідають призові місця у
міському турі Всеукраїнської олімпіади з історії: Степанова Крістіна – ІІІ
місце (2014; 2015); Тіщенко Катерина – ІІІ місце (2013; 2014; 2015). Квач Олена
у 2014 році стала «Кращим опонентом» на II етапі Всеукраїнського турніру юних
істориків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий