Правознавство


Тема : Правова характеристика понять «людина», «особа», «громадянин»
Мета:
  • ознайомити учнів з поняттям «громадянство», статус громадянина, іноземця, особи без громадянства, про підстави набуття і припинення громадянства України;
  • розвивати вміння тлумачити поняття «громадянство», використовувати нормативні акти для розв’язання життєвих ситуацій, пов’язаних з громадянством;
  • формувати усвідомлення важливості та правового значення юридичного зв’язку особи та держави.
Очікувані результати:
правові:
  • пояснювати поняття «громадянство»;
  • розрізняти правовий статус громадянина, іноземця, особи без громадянства;
  • називати підстави набуття і припинення громадянства України;
громадянознавчі:
  • висловлювати судження щодо цінності громадянства для людини;
  • використовувати положення нормативно-правових актів для розв’язання ситуацій щодо громадянства дітьми.
Компоненти громадянської компетентності,що формуються на уроці:
  • когнітивний: знання про сутність громадянськості;
  • ціннісний: осмислення інституту громадянства, як суспільної цінності;
  • діяльнісно-процесуальний: уміння використовувати нормативно-правові акти з питань громадянства для розв’язання життєвих ситуацій.
Форма уроку –урок вивчення нового матеріалу.
Методи, прийоми, форми роботи:
      • робота з текстом нормативно-правових актів;
      • робота в групах;
      • технологія «асоціативний кущ»;
      • аналіз навчальних ситуацій.

Обладнання :
            Конституція України; Закон України «Про громадянство», словник термінів; навчальні ситуації, схеми.
 Основні поняття:
 правові: громадянин, громадянство, іноземці, особи без громадянства, апатриди, біпатриди;

 ХІД УРОКУ
 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
 ІІ. ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ.
 ІІІ. ЕТАП МОТИВАЦІЇ І ПРОЕКТУВАННЯ МЕТИ.
Бесіда з учнями
1.     Піднесіть руки, ті хто є із вас громадяни України? Чим ви це можете довести?
2.     Що для вас означає бути громадянином?
3.     Як ви думаєте, про що ми сьогодні поведемо розмову?
  IV. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ І ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ.
План.
1.     Характеристика понять людина, особа, громадянин
2.     Що означає бути громадянином держави.
3.     Як набути громадянства України.
4.     За яких підстав припиняється громадянство України.
5.     Як визначається громадянство дітей.
1.     Бесіда
Чим відрізняються поняття людина, особа, громадянин?
  • Чи завжди людина має громадянство певної держави?
  • Чи можливі ситуації, коли людина має громадянство більш ніж однієї держави?
– З якою державою пов’язані члени племені, яке виявили в джунглях Африки, що не спілкувалося з навколишнім людським сві­том?
– Чи усі жителі України пов’язані з нашою державою або іншими країнами?
 Становище людини в державі характеризується її правовим статусом, тобто сукупністю прав, свобод і обов’язків особи, закріплених у нормативно-правових актах держави (конституції, закони) а також гарантіями їх здійснення.
 – Отже, поміркуйте і скажіть, які види зв’язків можливі між особою і державою залежно від сукупності прав і обов’язків які має особа перед державою?
 За результатами бесіди складається схема. 
 Snap8
 – Спробуйте пояснить ці поняття і їх правильність перевірте за словником

Словник термінів
Громадянство — стійкий юридично визначений, необмежений в часі та просторі зв’язок людини з певною державою, що виявляється у їх взаємних правах і обов’язках
Апатрид — особа, яка не належить до громадянства жодної дер­жави (особа без громадянства).
Біпатрид — особа, яка належить до громадянства більш ніж однієї держави (особа з подвійним громадянством).
Іноземець – особа, яка проживає на території іншої держави, не є громадянином цієї держави і є громадянином іншої держави або держав.
Біженець – іноземний громадянин чи особа без громадянства, що в наслідок побоювань стати жертвою переслідувань за різними ознаками (національними, релігійними) вимушена залишити територію держави, громадянином якої є, або територію. Країни свого постійного місця проживання.
 – Назвіть усі асоціації що виникають у вас із словом «громадянин»
              ( людини що має права і обов’язки, платник податків, активний учасник життя держави, патріот, захисник Вітчизни )
Робота в парах
Обговорити та висловити свою думку щодо обсягу прав та обов’язків, які повинні мати іноземці, що перебувають на території нашої держави. Думки, висловлені групами, записати на дошці.
 Робота з текстом Конституції України
Опрацювати ст. 26 Конституції України і ви­значити, якою мірою запропонований парами статус від­повідає нормам Конституції.
2.     3. Формування інституту громадянства в незалежній Україні по­чалося з Декларації про державний суверенітет, що містила окре­мий розділ про громадянство. Сьогодні питання, пов’язані з громадянством України, вирішують на базі Конституції України, Закону України «Про громадянство України» від 18 січня 2001 р., міжнародними договорами та Указом Президента від 31 березня 1992 р. «Про по­рядок розгляду питань, пов’язаних із громадянством України».
 Робота учнів з текстами нормативно-правових актів в малих групах               
Клас об’єднується в групи, які працюють із Законом України «Про громадянство» і кожна з яких має своє завдання.
І група – відповідає на запитання:
_ – Які існують підстави для отримання громадянства України? Скласти схему (текст ст. 6 Закону про громадянство )
ІІ група
– Які існують умови прийняття до громадянства України? Результати запишіть. (текст ст. 9 Закону про громадянство ) 

ІІІ група
– Які існують умови припинення громадянства? (текст ст. 18. 19 Закону про громадянство )
Визначення громадянства дітей
 Кожна з груп виконує роль юридичної консультації, якій нале­жить розв’язати юридичні ситуації пов’язані            з громадянством України за допомогою витягів із Закону України «Про громадянство України І група
1.     Чи набуде українського громадянства дитина, знайдена на порозі пологового будинку одного з українських міст, якщо бать­ки дитини невідомі?
 ІІ група
2.     Чи набуде українського громадянства дитина, яка народила,у Росії, але батьки її померли, і родичі, які є громадянами України, всиновили її?
 ІІІ група
3.     Чи може отримати українське громадянство дитина, що пості|йно проживає у Польщі з батьками, один з яких є громадянинУкраїни?
4. Семирічний Вася народився в сім’ї громадян України. Одного разу він запитав у вчительки: «Маріє Іванівно, у мене ж нема паспорта, то що – я не громадянин України?» Вчителька відповіла …
5. Громадянин Естонії звернувся до Президента України з проханням надати
йому громадянство України й отримав відповідь, що, згідно з законодавством
України …
6. У пари апатридів, які проживають в Україні, народилась дитина. Батьки збентежені – невже й їхня дитина залишатиметься особою без громадянства, аж доки вони не набудуть громадянства України. Юрист їм відповів …
7. Мойсеєнко Валентина – громадянка України, народила двох дівчаток. Батько дітей – громадянин Сирії Аль Махмед постійно проживає в Україні. Він упевнений,що його доньки стануть громадянками …
8. Під час відвідування батьків, які проживають у Білорусі, у громадян України Іваненків народилася донька. Вони вважають її громадянкою …
9. Хлопчика Петрика у пологовому будинку покинула мати – громадянка Молдови. Хлопчик виховувався в Будинку дитини. У віці трьох років його усиновило подружжя – громадяни України. В новому свідоцтві про народження вони записали, що він є громадянином …
V. КОНТРОЛЬНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.
 Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда
1.     Що таке громадянство?
2.     Дайте визначення поняття «громадянин»
3.     Чим правовий статус громадянина відрізняється від правового статусу іноземця, або особи без громадянства?
4.     Якими документами регулюється питання громадянства України.
 VІ.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.           
1.     Опрацювати матеріал § 9 підручника.
2.За бажанням написати твір-роздум «Для чого людині громадянство?»,







Тема: Загальна характеристика цивільного права.
Мета:
 - ознайомити учнів зі структурою й джерелами цивільного права,     розкрити роль цієї галузі у системі права України;
- Розвивати навички учнів аналізувати поняття, працювати з нормативно-правовими актами, формувати правову компетентність учнів як учасників цивільно-правових відносин;
- виховувати стійке розуміння необхідності дотримуватися приписів законів,
повагу до закону;
Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: урок з використанням ІКТ
Обладнання: підручник, витяги з Цивільного кодексу України
                                   Хід уроку
I.      Організаційний момент
II.   Вивчення нового матеріалу
Учитель: Перед тим як ми перейдемо до теми нашого уроку я пропоную вам подивитись дві ситуації після перегляду яких ви повинні сказати яка галузь права буде регулювати ці відносини.
(учні розігрують ситуації)
1 ситуація
1-й хлопчик йде з машинкою
2-й хлопчик з дорогим фотоапаратом
1-й   - « Привіт малий! Який в тебе класний фотоапарат! А у мене дивись яка машинка!»
2-й « Ага класна!»
1-й – « А хочеш, давай поміняємось?»
2-й – « Давай»
(розходяться)
2 ситуація
(За столом 1-й учень з написом Паспортний стіл)
2-й учень « Доброго дня! Я прийшла, щоб отримати паспорт, так як 2 дні тому мені виповнилось 16 років»
1-й « Доброго дня! Давайте ваші документи»
2-й « Будь ласка, але  в мене є питання я хотіла би змінити своє ім’я Чи можу я це зробити?»
1-й « Так, але спершу Вам потрібно написати заяву»
Вчитель: Яка галузь права буде регулювати ці відносини?
  Тема нашого уроку Загальна характеристика цивільного права
  Що ви очікуєте від цього уроку?
  Чи потрібні вам ці знання і якщо так то для чого?
Робота з підручником: Дайте визначення терміну цивільне право та визначить джерела права
   Тепер знову повернемося до ситуацій і давайте визначимо предмет цивільного права
 Предмет Цивільного права


                              
                    Особисті немайнові відносини                                  майнові відносини 


    Наведіть приклади особистих немайнових відносин і майнових(Мозковий штурм)
    Вчитель: Центральним інститутом цивільного права є право власності. Як ми можемо набути право власності? В цьому нам допоможуть герої мультфільмів. Увага на екран!
( на екрані уривки з мультфільмів які учні коментують)
          
     Які ще є підстави набуття власності?
        Що є результатом таких відносин?
·        Назвіть елементи правовідносин
·        Що може виступати об’єктом, суб’єктом, змістом правовідносин?
·        Особливістю правового статусу суб’єктів цивільного права є те, що вони повинні бути наділені цивільною правосуб’єктністю.
·        З яких елементів складається правосуб’єктність?
·        Цивільна правоздатність + цивільна дієздатність = правосуб’єктність
·        Цивільний кодекс України виділяє часткову,неповну, повну, обмежену дієздатність. При яких умовах всі ці види настають ви зараз визначите.
Робота з правовим документом
Завдання 1- ряд на основі статті 31,32 Цивільного кодексу України визначить
коли наступає часткова, неповна дієздатність
2- ряд    на основі статті 34,35 Цивільного кодексу України визначить
коли наступає повна дієздатність
3-ряд на основі статті 36,39 Цивільного кодексу України визначить при яких умовах можна обмежити дієздатність
Вчитель : А тепер увага на екран, учні нашого класу відзняли моменти з життя деяких учнів. Ваше завдання визначити чи всі ситуації відповідають рівням цивільної дієздатності і аргументуйте.
( перегляд фільму)
Робота в групах (розв’язання правових задач) визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
1 група 15-річний учень придбав у магазині фотоапарат, використавши для цього гроші, які він заробив під час канікул.
2 група 20-річний студент взяв у борг у свого товариша 3 000 гривен, оформивши відповідну розписку.
3 група Громадянин Петров перейшов дорогу у невстановленому місці та був оштрафований за це.
4 група 10-річний хлопчик отримав у спадщину від бабусі квартиру в центрі Києва
5 група Першокласниця купила у шкільному буфеті тістечко
6 група 17- річна дівчина одружилася з 20-річним хлопцем. Невдовзі вона вирішила подарувати чоловікові автомобіль який отримала в спадщину. Батьки категорично проти , наполягаючи, що в 17 років вона не може приймати такі рішення.
III Закріплення
Вчитель: На закріплення нам потрібно дати відповідь ще на одне питання, яке хвилює кота Матроскіна
Метод Прес
Я вважаю, що…..
Тому, що……
Наприклад ….
Отже, таким чином …..
IV Підсумки учитель запитує чи справдились очікувальні результати уроку учнів та проводить оцінювання
V Домашнє завдання Опрацювати параграф 24 виконати завдання на сторінці 312-313 Високий рівень завдання II с.313 Повторити параграф 11 який стосується правопорядку.

Додаток
 Визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
1 група 15-річний учень придбав у магазині фотоапарат, використавши для цього гроші, які він заробив під час канікул.Место для формулы.
Визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
2 група 20-річний студент взяв у борг у свого товариша 3 000 гривен, оформивши відповідну розписку.
Визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
3 група Громадянин Петров перейшов дорогу у невстановленому місці та був оштрафований за це
Визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
4 група 10-річний хлопчик отримав у спадщину від бабусі квартиру в центрі Києва
Визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
5 група Першокласниця купила у шкільному буфеті тістечко
Визначити, чи мають місце цивільно-правові відносини та чи правомірно здійснено правочини.
6 група 17- річна дівчина одружилася з 20-річним хлопцем. Невдовзі вона вирішила подарувати чоловікові автомобіль який отримала в спадщину. Батьки категорично проти , наполягаючи, що в 17 років вона не може приймати такі рішення.





Тема : Хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці.
Мета : ознайомити учнів з поняттями споживач, продавець,  виробник, розповісти про права споживачів і способи їхнього захисту; навчати моделювати ситуації і знаходити вихід з них, застосовуючи знання законів; розвивати уміння роботи у групі; формувати активну позицію щодо дотримання і захисту прав споживачів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання : витяги Закону України «Про захист прав споживачів»
                                          Хід уроку
I.                  Організаційний момент
II.               Мотивація навчальної діяльності
Інсценування «Обновка». Наперед виходять дві учениці, одна з них тримає коробку з черевиками.
1-ша дівчинка. Привіт, ти звідки йдеш?
2-га дівчинка. Та от з мамою були на ринку, купили мені нові черевики. Так багато взуття, що відразу й не визначишся, яке більше до вподоби.
1-ша дівчинка. Гарненькі придбала?
2-га дівчинка. Так ,і гарненькі, і зручні.
1-ша дівчинка. Можна подивитись?
1-ша дівчинка. Так, симпатичні. (придивившись) Ой, та вони ж різні!
2-га дівчинка. (оглянувши черевики, розгублено). Треба ж, обидва чорні, але один лаковий, а другий ні… Що ж тепер робити?
Слово вчителя. Друзі, давайте спробуємо допомогти дівчинці у цій складній ситуації. А для цього ми маємо з’ясувати, куди їй слід звернутися про допомогу. Усі ми робимо покупки, їздимо у транспорті, але майже ніколи не замислюємося, що будучи покупцем або пасажиром, маємо певні права, що охороняються законодавством нашої держави. Ми  - споживачі.
III.           Вивчення нового матеріалу
Учитель.  Запитання до учнів.  
1.     Хто   такий споживач?
2.     Чи потрапляли ви в ситуації в яких виступали у ролі споживача?
Слово вчителя: Ось бачите, в усіх цих ситуаціях ви були споживачами.
Споживач – людина, яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати або замовити товари (роботи,послуги) для власних побутових потреб.
На жаль, багато з нас хоча б одного разу потрапляли у ситуації, коли наші права як споживачів були порушені. Ось чому нам потрібно знати основи споживацького законодавства. В Україні споживачам допомагає Закон України «Про захист прав споживачів». 15 березня вважається Всесвітнім днем споживача. Цього дня були оголошені  основні права споживача:
v Право на безпеку
v Право на інформацію
v Право на вибір
v Право бути вислуханим
v Право на відшкодування завданої шкоди
Запитання до учнів.
Хто пропонує споживачу товари та послуги?
 А як споживач дізнається про ті чи інші нові товари?
Творче завдання «обережно – реклама».
Учитель звертає увагу учнів на виставку плакатів. Групи учнів демонструють свої рекламні плакати, розповідають про них.
 «Творча гра «допоможи споживачеві» робота в групах
Слово вчителя.  А тепер давайте трохи пограємо. Уявіть, що ви журналісти. До вашої редакції звернулись громадяни зі скаргами з приводу порушення їхніх прав споживачів. Вам потрібно дати пораду( використовуючи витяги Закону України «Про захист прав споживачів»)
Учитель. (підбиваючи висновок після виступів учнів) Згідно з законодавством України товар, що у випадку, коли товар не підійшов, споживач протягом 14 днів може повернути його продавцю, виробнику або обміняти на інший із перерахуванням витрачених коштів.   Якщо товар чи послуга виявилися не якісними, то протягом гарантійного терміну виробник або виконавець бере на себе обов’язки виправити недоліки товару або послуги за свій кошт.
Споживач може вимагати від продавця, виробника чи виконавця послуг:
vБез коштовного ремонту протягом гарантійного терміну
v Обмін товару на новий якісний
v Повернення коштів
А от якщо ви придбали річ на ринку, вам буде дуже важко довести, що продавець повівся із вами недобросовісно. Саме тому товари тривалого користування краще купувати у магазинах. 
Евристична бесіда
Учитель. Окрім споживачів, у цих відносинах присутня також друга сторона.
Хто є другою стороною, в разі, коли ми:
1)    Купуємо товари
2)    Замовляємо послуги чи роботи?
Учитель.( підбиваючи підсумки) У першому випадку це продавці – підприємства, установи, організації, та виробники – ті хто виробляють товари для реалізації.
У другому – це виконавці – підприємство чи людина, які виконують роботи або надають послуги.
А на останок, друзі, хочу дати вам слушну пораду: купуючи будь-яку річ, завжди будьте уважні, недарма у нашому народі кажуть: «Гляди та й не проглядись,  купи та й не прокупись».
IV.           Підсумки уроку
Рефлексія
1.Чому важливо бути уважним під час покупки товару?
2.Яка з порад вам здалася найбільш корисною?
     V. Домашнє завдання
Складіть заяву до продавця у зв’язку з порушенням прав споживача




 




Комментариев нет:

Отправить комментарий